Mar 14, 2015

Resepi Kek Batik

Assalamualaikum

Dah lama den tak menapak dalam blog ni. Arghhh stress sebab rindu sangat. Ada ke stress sebab rindu? Ni namanye bohong sangat. Ala-ala Johanna. Hahahaa! 

Harini mak anon nak share resepi paling mudah paling cun paling kacang.  Kacang? Eleh mula-mula buat macam menggelupur jugak tepi dapur. Pers taim kan, maklum saja.

Pernah dengar kek batik? Ke tak kenal rupanye macam mana. Search google. Hahaha. Mak anon malas nk search google memandang online guna tab cinonet.

Lets start baby. What u guys need is:

Esen vanila
Biskut Merry
Serbuk koko/milo
Susu pekat
Buttercup

P/s: pilih je koko atau milo. Up to u. But i rather choose milo, sebab senang.. tak perlu sukat. Kalau serbuk koko, kena sukat.. takut pahit. Hahaaa. Ikut keselesaan sendiri okay.

Caranya:

Panas periuk or kuali.
Cairkan buttercup
Masukkan esen vanilla, susu pekat dan milo
Satu sudu esen vanila.
kacau rata. Biarkan mendidih seketika.
Tutup api.

Patahkan biskut merry ke dalam adunan coklat tadi.
Kacau dan masukkan dalam bekas yg sesuai. Cth, loyang.
Mampatkan kedudukkan dia, tekan sikit.
Kemudian, masukkan dalam peti ais.
Biarkan dia sejuk, sedia utk makan.

Simple kan? Hahahaaa. Adik-adik kat rumah boleh cuba as long mak ada sekali. Selamat mencuba :'D

P/s: Ada org tanya, kena letak gula tak? Errr, susu pekat dah manis. Tak perlu gula okay. Hehe, --"

No comments:

Post a Comment

Don't Spam. Positive words only, pretty ♥